lördag 8 augusti 2009

Sommaren bär frukt!

Det börjar mogna allt mer i trädgården.
Körsbären är redan uppätna, av oss själva och av fåglarna, liksom vin- och åkerbären. Den tidiga körsbärspotatisen 'Mimi' som jag odlade i en murarbalja, tog vi strax efter midsommar. Helt OK smak, fast de är ju små.
Även sommaräpplet 'Transparente Blanche' börjar vara övermogna, gjorde den sista äppelpajen av dem idag.

Nu väntar jag på att persikorna ska mogna, i denna värme går det nog snabbt!

Jag har tre olika sorters blåbär och alla har vi ätit av ett tag nu. De har ju den fördelen att inte alla mognar på en gång utan lite i taget!

Chili, som vi har 14 olika sorter av, har vi också skördat några frukter av och fler mognar allt eftersom.

Tomaterna, som jag sådde för sent, får vi vänta på några dagar till, men sedan! Jag har kanske ca 7-8 olika sorter.
Kryddväxter kan man ha både till maten och som ögonfröjd. Här är det rosenmyntan med ljuvligt rosalila blommor som fått besök av en "kolibri" i exakt samma färg!

Inga kommentarer: