tisdag 1 september 2009

Normandie

Vi, min man och jag, är nyligen hemkomna från en rundresa med Gröna Pennorna till Normandie. Norra Frankrike har vi bara kört igenom förut på väg till Lanquedoc och Provence mm, men det var verkligen värt att titta runt även i norr!

Det var underbara trädgårdar vid gamla slott och herresäten, som visades av ibland lite väl entusiastiska ägare och slottfruar, så att alla tidsplaner sprack direkt.
Vi såg också fina parker och vackra privata trädgårdar där man verkligen hade lagt manken till!

Sedan vandrade vi runt i gamla, historiska städer och åt massor av den erkänd goda franska maten vart vi än kom.
Jag ska kanske lägga en bildkavalkad lite senare om jag orkar, just nu surrar huvudet av alla intryck och krafterna är ganska slut, för att inte tala om fötterna: en stooor blåsa och två blodiga skoskav... ish!!

Fransmän har verkligen pippi på hortensior! De fanns överallt, i massor!! Man blir alldeles avundsjuk...

2 kommentarer:

Herr Fryle sa...

Normanderna har smak både för mat och hortensior. Och jag har fått mersmak av Normandi.

Thorins Trädgård sa...

Hallå Sylvia, vad kul att ni rest runt i Frankrike. Vi var där förra året och jag är helt tagen av landet. Dock är det störande att allt stänger på söndagarna.

I alla fall, vi hann med en hel del trädgårdar, men resor med hela familjen innebär kompromisser om vilka ställen man ska besöka...

Marit