fredag 9 oktober 2009

Tuffingar

Det finns tuffa sommarblommor som bara fortsätter o fortsätter trots att det både har varit kalla nätter och ösregn. Heder åt sådana!
Hos mig verkar både doftnemesia, Nemesia caerulea och tvillingsporre, Diascia barberae helt oberörda, de har tagit ett nytt varv efter en kort uppehåll på sensommaren.


Även fuchsiorna fortsätter som ingenting! Och chiliplantorna som fortfarande står ute, verkar inte heller bry sig, det mognar nya frukter hela tiden.
Vindruvan 'Beta' är den som mognar sist av mina fyra vinsorter, härligt!

Annars så har jag planterat tulpanlökar i härliga, starka nyanser. En blandpåse från Lord Nelson heter t.ex. Burning Love! Man får färgglada infall ibland.
Men visst, jag har även planterat en massa vita lökväxter, det gör jag alltid.

Höstfärgerna börjar uppträda allt mer. En av de mest färgglada buskarna hos mig är vingad benved, tätt följd av olika olvon!


Det i maj så ljuvt ljusrosa lilla körsbäret har fått nya, häftiga höstkläder! Prunus insica 'Kojou-No-Mai'!

Det finns faktisk även "barrväxter" som får höstfärg, som denna häftiga Cryptomeria japonica 'Elegans' som blir lysande bronsfärgad under vintern!

2 kommentarer:

Thorins Trädgård sa...

Hallå Sylvia, idag var jag i Fridegårdsparken i Enköping och såg en storbladig benved, vilken fin klätterväxt det var.

Benved. Oavsett sort. Det är min nya önskeväxt... :D

Marit

Sylvia sa...

Ja, Enköpings parker är jättefina! Kolla även Drömparken om du får möjlighet, fast kanske lite tidigare under sommaren!

Av benved finns många olika sorter, både buskar och klätterväxter.