torsdag 15 juli 2010

Nya blommare

Nu har det varit väldigt varmt ett tag, varvat med åskregn. Knopparna brister fort när det är så varmt och jag har fått se två för mig nya växter öppna sina knoppar igår. Det var en fin dahlia, vars namnlapp de tjuvaktiga skatorna förstås har nallat och jag minns inte vad den heter...

Denna småblommiga, mörkbladiga dahlia står i en kruka!

En annan mörkbladig skönhet är flädern 'Black Lace', som passar bra ihop med olika sorters blommor. Här är det en märkrosa krollilja

...och så rosen 'Pascali' med kritvita blommor!
Dessa dubbla liljor öppnade också sina tämligen små blommor. Men ljuva är de, hur som helst.

Är det höst redan?? Hur som helst, så har höstfloxen, Phlox paniculata, den rena arten, också öppnat!

Den kritvita sorten 'David' slog upp sin första blomma idag

Rosa 'Bolero' däremot har kommit med en ny omgång blommor

5 kommentarer:

Tiina Linkama sa...

Näin se puutarha kiittää ahkeraa uurtajaa. Ja upeita kukintoja olet jälleen saanut kuvattua.

Varjoliljat ovat oma suosikkini liljojen joukossa, ja eikö tuo lila ollut jonkinlainen varjolilja. Sellainen geometrisesti kukkiaan jakava?

Oma piha on ihan pihalla, eli rehevöitynut ja täysin kuvaamiskelvoton, jos haetaan kauniita kuvia.

LINDA sa...

Nej, dumma busiga skator! Den där dahlian är ju jättefin. Om du skulle komma på vad den heter, så får du jättegärna berätta för mig. Funderar på att satsa ännu mer på dahlior nästa år - de är ju så underbara att jag vill ha ett helt hav!

Ha det så gott i värmen!
//Linda

Sylvia sa...

OK Linda, jag fick leta i den stoora lådan efter lökpåsen och hittade den. Jag brukar nämligen spara bilderna för att kunna kolla senare, men lådan börjar vara så full att man letar inte i första hand där!
Dahlia 'Mambo' var det!

Berit sa...

så fin lilja du har den dubbla!!
ha det gott berit

LINDA sa...

Ah, Mambo. Tack för att du letade reda på lappen. Jag ska hålla utkik efter den dahlian!!!