måndag 7 januari 2013

Äkta makar

Äkta makar (Hippeastrum striatum) kommer från södra och centrala Brasilien

Denna glada amaryllissläkting är en gammaldags rumsväxt som sällan finns att köpa i handeln men som ofta ärvs eller fås av äldre släktingar. Så även mitt stora ex. 

Löken är mer eller mindre rund med en kort nacke och 5-8 cm i diameter.
Bladen är avlånga, ca 30 cm långa. 
Den blommar så här mitt i vinter, strax efter jul hos mig. Blomstjälken når upp till 30 - 40 cm brukar blomma med med 2 blommor, därav namnet. De orange blommorna med vit bas och en grönaktig mittstrimma är 7,5-11 cm långa, trattlika och sirligare än hos de flesta andra amaryllisar. 
Så här ser det ut just nu hos mig och det kommer fler stjälkar från krukan! 

5 kommentarer:

Annika Christensen sa...

God fortsättning på dig.
Snart är även mina amaryllis slutblommade. Äntligen har jag fått till en länk till din blogg.
Det var på tiden.
Allt gott
Annika

Sylvia sa...

Hej Annika! Du är så välkommen, men jag ser inte dig bland läsarna..??
God fortsättning till dig också! Snart får vi ju börja fota våren! :-)

Vallaton mummeli sa...

On ne vaan hienoja, amaryllikset!

Marjattah sa...

Kaunis kuva, kauniita kukkia!

Sylvia sa...

Kiitos!