söndag 4 juli 2010

Vitt!!

Nu blommar många av trädgårdens vita härligheter. Det är ju de vita blommorna jag vurmar mest för!
Klicka på bilderna så ser du dem i större format!

Till de absoluta favoriterna hör den vita krolliljan!! Magisk särskilt på kvällen!

Den vita storklockan brukar dyka upp av sig själv på olika ställen. Den är så välkommen, en favorit även den!

Denna söta, gulbladiga mattram rantar också glatt runt i trädgården och får hållas där den har sått sig om den inte står alldeles tokigt!

Denna vita pion, 'Shirley Temple', fick flytta över staketet till grannes rabatt och fick sällskap av lätt "lilarandiga" nävor, 'Splish Splash' som tycks kunna bli mer eller mindre vita. Ett vitt löjtnantshjärta gör dem också sällskap. Mycket sofistikerad!

'Shirley Temple' i närbild, med en vit krabbspindel på kronbladet!

Geranium 'Splish Splash' och vit löjtnantshjärta

Det kom nya kryddväxter på våren, så klart köpte jag mig några vita! Basilikan, Ocimum basilicum 'Magic Mountain' med vita blommor doftar underbart! Den har mörkgrönviolett bladverk och mörka stjälkar.

Allt det vita sitter inte på blommorna, utan även blad kan vara mer eller mindre vita! Eller vad sägs om denna underbara roddis vars nya blad är nästa vita och får sin gröna färg först på sensommaren!

Dessa vita jättepenséer köpte jag redan i april, men de vägrar att ge upp. Tycker nästan se en perserkatts ansikte i dess blomform!

Jag har tre stora, vita amplar med fuchsior hängande från verandataket. Här 'Miss California' i sin vita härlighet, kryddad med en aning rosa!

Självklart måste jag också ha en vas med vita blommor! Dessa är alla plockade "runt knuten" i naturen. Varför köpa blommor när det finns så mycket underbart att hämta ute! T o m kirskål fick vara med, för den har sirliga blommor som fyller bra i buketten.

Inga kommentarer: