söndag 3 oktober 2010

Den blommar ännu

Ibland råkar man köpa någon växt man alls ingenting vet om, men blir sedan glatt överraskad. Så gick det till på våren när jag på STA's växtmarknad köpte en växt med namnet Erodium manescavii, bergnäva. Den hamnade i en oval urna tillsammans med en sandmalört och murbinka, alla tre torktoleranta "bergsväxter". Alla har i och för sig varit vackra hela sommaren, men det är bergnävan som överraskade mig mest, då jag trodde att den blommade snabbt över på våren. Men den har troget blommat hela sommaren i sin lilla urna och den blommar ännu, i början av oktober!

Det var för något år sedan jag köpte mig en irländsk ljung, Daboecia dantabrica, i tron att den var typ de där engångsblommande höstljungen som säljs överallt så här års. Men icke! Den kom glatt igen nästa år och nästa, trots förra fimbulvintern! Här lyser den tillsammans med solfjäderstallen Sciadopitys verticillata.

1 kommentar:

Marjattah sa...

Tosi nätti istutus!