måndag 13 juni 2011

Vita blommor

Jag älskar ju vita blommor och sådana har jag många av. Det är roligt att pröva nya sorter som man inte haft förr, bara för att se hur de blir och om man skulle gilla dem eller inte.
Denna nya ängsnäva, Geranium pratense 'Double Jewel' har öppnat sin första blomma hos mig.

En gammal favorit är däremot murbinka, Erigeron karvinskianus, ett måste varje sommar. De frösåddan plantorna håller också på att öppna sina första blommor nu.

Hesperis är en förvildad gammal trädgårdsväxt. Av någon anledning har den hittat till vår halvvilda rabatt, även den lär vara "fågelsådd". Men så länge den håller sig på plats så får den gärna vara.

Kraftiga bollar och stora, vackra gråablåa blad har Allium karataviense 'Ivory Queen'.

Min "egen" hornviol 'Sylvia' är ljuvlig!

Tretandsfingerört, Potetilla tridentata 'Nuuk' blommar för första gången hos mig

1 kommentar:

Marjattah sa...

Sinulla taitaa olla pieni Sissinghurstin valkoinen osasto siellä :)