onsdag 11 juli 2012

Fingerborgarnas uppgång och fall

I år har jag haft rekordhöga fingerborgsblommor, säkert minst 3 m höga. De är självsådda plantor som jag lät vara kvar i tron att de skulle bli någorlunda normala. Men de bara växte o växte och blev allt kraftigare. Blommorna började öppna sig när huvudstjälkarna hade nått upp till ca 2 m och vid det laget hade plantorna även en massa sidogrenar. Mest växte den rosa med mörka fläckar, näst värst var sorten 'Apricot' med babyrosa blommor.
'Apricot' tillsammans med den "vanliga" sorten

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
* 'Alba' med helvita blommor höll sig i någorlunda normala proportioner

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
* 'Pam's Split' med flikiga blommorblev ca 1,5 m hög

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
* Även 'Anne Redetsky' har flikiga blommor men är krämvit och "bara" meterhög

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
* Men säg den glägje som varar. Det kom ett ruskigt regnoväder som knäckte de höga själkarna som snart låg på marken. Jag fick i alla fall fina vasblommor för flera vaser...

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Annars så blommar min Clematis florida 'Sieboldii' för fullt nu!

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Häftigt, låt de fröa.

LINDA sa...

Vilka ståtliga blommor! Undra om det är ovanligt högväxt i år – mina stockrosor är tre meter, vilket är minst en meter högre än vanligt.

//Linda