söndag 28 december 2008

Nya växter


Inför julen införskaffade jag en för mig ny "julgruppsväxt", Skimmia 'Magic Merlot'.
Den är en dvärgform av vinterbär, med vitkantade blad.
Knopparna (för det är just blomknoppar som bildar ”blommorna” på skimmian så här års) är däremot inte lika färgglada som till exempel hos sorten ’Rubella’, men de är ändå förtjusande rosa/gröna och passar bra i många planteringar.
Denna sort är, i likhet med ’Rubella’, en hanklon, så några bär blir det inte, men den kan fungera som en pollengivare om man har en hon-sort i trädgården.
Jag ska spara den och plantera ute på våren för att testa om den är lika vinterhärdig som de andra sorterna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bilden med iskristallen i trädet är bland det vackraste jag sett. Inte vet jag varför men jag blev så varm och glad inuti av att se den. Blev väl medveten om hur många små fina saker som finns runt omkring oss alla.

Sylvia sa...

Kul att du tyckte om min bild! Sådana bilder älskar jag också, har flera med samma tema... kommer så småningom!