torsdag 30 april 2009

Magnolia 'Elisabeth'

Nuuu öppnar hon! Min ljuva 'Elisabeth'!
Hon har en speciell historia och därmed är hon viktig för mig.
Jag hade en väninna som inte finns längre. Hon hade under många år letat efter denna magnolia utan att få tag i den. Tills hon kom på besök till mig och vi begav oss till en plantskola en bit härifrån, där jag var nästan säker på att den skulle finnas. Och visst, den fanns! Vi köpte alltså varsin planta och hon valde en mindre, eftersom hon skulle flyga hem med den i ryggsäcken!
Väl hemma planterade hon den på hedersplats, men hon hann aldrig se den blomma, för nästa vinter gick hon bort... snyft!
Så varje år när min magnolia blommar, minns jag henne och gråter en skvätt!

2 kommentarer:

Marjattah sa...

Voi Sylvia! Suloinen muisto, ja haikea.Miten ihanaa, että magnoliasi elää ja kukkii. Samasta syystä minuakin aina sykähdyttää magnolian näkeminen, vaikka en ikiomaa ole onnistunut kasvattamaan. Kohotetaan malja yhteiselle ystävällemme, ja pyyhitään kyynelet!

Vallaton mummeli sa...

Kuin myös. Magnoliasta tulee aina mieleen yhteinen ystävämme.