fredag 4 november 2011

Varm höst

Nu är vi inne i november! Det har fortsatt att vara varmt, så en del växter har inte fattat vitsen med hösten!

För en månad sedan berättade jag att min ampeljordgubbe fortfarande producerar mogna bär. Inte kunde jag ana att den nu, i november, kommer med ännu fler blommor och bär! Så här ser det ut idag!

Annars så verkar växterna tro att det finns hur mycket tid som helst att blomma. Vissa av mina klematis blommar också, som denna italiensk klematis 'Venosa Violacea'.

Många vivor har tagit ett andra varv och blommar igen. Vissa av dem kan blomma vintern igenom om den är mild som det brukar vara här, med undantag från de två senaste fimbulvintrarna.

På altanbordet står det ett par krukor med perenner som ser lika fina ut nu som de gjorde under sommaren.

Höstcyklamen fortsätter att blomma sedan flera månader, helt ovetandes av den stundande vintern.

Sedan finns det ett gäng buskar som inte har fattat att de skulle behöva anta höstfärgen och tappa bladen! Hösthallonet är helt grönt, schersminrosen verkar fundera lite på om det vore dags att börja gulna.


Men det finns de som har tappat bladen! Så här häftigt ser det ut just nu under svartplommonet, hälften av bladen har fallit nu!

Även Persika Frost har klätt sig i höstkläder, nästan samma färg som frukterna!

En härlig Allhelgonahelg önskar jag er alla!

2 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Hej, hej!

SÅ MYCKET FINT DU HAR ÄNNU!
Själv är jag riktigt orolig för tex rosorna som vegeterar i stället för att gå i vila. Om det blir plötsligt långvarig kyla kommer rosstackarna att frysa åter igen. Nästan alla mina rosor fick börja från 'scratch'i våras.
/Anja

Tiina Linkama sa...

Kauniita värejä kuvissasi, varsinkin siinä ryhmäkuvassa, missä maassa on lehtiä! -- Ja mansikoita mekin tänään syötiin aamiaiseksi. Ihan uskomatonta!