tisdag 26 maj 2009

Försommarprakt

Nu blommar det så mycket i trädgården så man inte vet vad man skulle titta på!
Förutom det där ogräset Meconopsis cambrica, som rantar runt överallt i alla sina möjliga och omöjliga färgvarianter, så börjar även jättevallmon visa färg.

De sista tulpanerna blommar ännu, som denna näpna Tulipa batalinii 'Bright Gem'.

Rosa majalis 'Tornedal' har öppnat sina första, fransiga blommor!

Svavelpionen med det omöjliga namnet, P. mlokosewitschii, bildar en vacker syn mot den gula solfjäderslönnen Acer japonica 'Aurea.


Ofta dyker det upp utsökta kombinationer utan att man tänkt på det eller ens minns att man har planterat det! Jag minns inte att jag skulle ha planterat denna fransiga, strimmiga tulpan, men där finns den bara, perfekt placerad i famnen på den "svarta" flädern 'Black Lace'.


Angående vackra kombinationer, jag älskar växter med vackra blad! Bladen är viktigare än blommorna för mig, jag väljer växter ofta just för bladens skull.
Här lönnen 'Garnet' med skruvrobinian och ett gult gräs.

Även denna lilla azalea valde jag på grund av de vitkantade bladen. Den överraskade mig totalt genom att börja blomma, bara 10 cm hög!!! Visserligen sades det att blommorna skulle vara ljusrosa.... hmmm...

3 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Läcker svavelpion och fin kombination mellan buskpion och tulpan!
Eva

Soili sa...

Onko sun Mloko jo noin iso?!?

Sylvia sa...

No on, se on valtava puska! Kiitti taas!